07 Eylül 2009

Sigarayı Bıraktıktan Sonra Neler Değişir?

Çeşitli özentiler sonucu başladığımız sigaranın olumsuz etkilerini gün geçtikçe üzerimizde hissediyor, sigarayı nasıl bırakabilirim diyerek defalarca kendimizi sorgulasak da bu illetten vazgeçemiyoruz.

Neden bırakamıyoruz? Aslında bırakmayı tam olarak istemiyoruz? Sanki stres için tam bir ilaç gibi geliyor ama içtikçe daha çok sıkılıyoruz. Fakat bırakmayı tam olarak istersek, hayatımızda neler değişir?

İlk bıraktığımızda sinirli olacağız. En büyük olumsuzluk bu. Fakat en küçük patlama noktasında “yeter be, ver oradan bir sigara” demeyeceksin. Zaten iradesizliğin dönüm noktası, buradadır. Çok daralırsanız biraz dolaşmaya çıkın. Hiç olmuyor diyorsanız, artık sigaranızdan bir iki nefes çekin ama o kadar. Devamını getiriyorsan, sen bu işi bitirmek istemiyorsun demektir.

Sigaranın esiri olma. Her gittiğin yere onu taşımak zorunda kalıyorsun. Sigara, çakmak yanında oluyor Bir de üstüne üstlük, ağzın kokmasın diye nane şekerleri, parfüm veya kolonya taşıyorsun. Güzel kokmak iyi bir şey, fakat sigaranın kokusu üzerine sinmişse, ne yapsan çare etmez. Bıraktıktan sonra, akşam eve geldiğinde elbiselerini kokla. Daha önce nasıl kokuyordu, şimdi nasıl kokuyor. Farkı anlamamak mümkün değil.

Kumbara çok önemli. Tasarruf yaptığını anlamanın en güzel yoludur. Taksit ödeneği gibi düşünürsen, bu işi tutturursun. Sigara için ayırdığın parayı, düzenli olarak onun içine atacaksın. “Hepsini toptan atarım, sonra hallederim, şimdi bu para lazım” diyerek işi geçiştirme. Çünkü zaten o parayı sen sigaraya yatıracaktın. Ay sonlarında kumbarana bakarsan, farkı göreceksin. Bu uygulamayı gerekirse hayatının tamamında uygula. Çok pahalı diyerek alamadığın şeyler için, kumbarana başvurabilirsin. Göreceksin ki, birçok ıvır zıvırı almaya başlayacaksın.

Sigara içmek için yer aradığın gününden en az yarım saat kazanacaksın. Çünkü içmek için uygun yer bulmana gerek kalmayacak. “Şurada bir sigara içiyim öyle gideyim” demeyeceksin, vakit kazanacaksın. Zamanın değerini maddiyatla ölçemezsin.

Sigarayı bıraktıktan sonra, daha rahat nefes almaya başlayacaksın. Ciğerlerin temizlendikçe, çektiğin havanın keyfini süreceksin.

Sigaranın esiri olmak, sadece ona bağlı olmak değildir. Güncel hayatta bazı alışkanlıklar, size sigarayı hatırlatır. Çoğu yerde, bunlardan bir süre veya tamamen uzak durulması tavsiye edilir. Fakat güncel hayatınızı ne diye sigaraya göre yönlendireceksiniz ki? Hadi kahve içmeyi bıraktınız, kitap okurken içiyorsanız, okumayı da mı bırakacaksınız? Nasıl psikolojide korkuların üzerine gitmek varsa, siz de sigarayı hatırlatan şeylerin üzerine gidin. Kahve içerken sigarayı içtiğiniz günlere takılmadan, o müthiş kokunun dudaklara değdikten sonraki tadına varın.

Emre Türker

Daha detaylı bilgiler için;
Sabah
Sigarayla Savaşanlar Vakfı
Sigara Hayır
Alman Hastanesi'nin internet sitelerini ziyaret edebilirsiniz.

Picture: deviantart

36 yorum:

  1. sigara bırakılmaz , sigaraya ara verilir.böyle düşünmemin nedeni şu, 2.5 yıldır sigara içmiyordum.bir gün herkes içerken koku cazip geldi ve bir tane yaktım.artık günde 2-3 içer oldum.içinde nasıl bir madde varsa beyin onu unutmuyor malesef...
    sigarayı hayatımın en zor döneminde bırakmıştım.çok stresli bir insan olduğum için, peşinden kronik hastalıklara yakalandım.mesela ülseratif kolit , yapılan araştırmalar çoğunlukla sigara içen insanların bunu bıraktıktan sonra bu hastalığa yakalandığını gösteriyor.bunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım.
    hal böyleyken, yinede sigaranın sayısız zararı var...en başta kanser riskini artırıyor.içenlerin tamamen kurtulmalarını diliyorum.

    YanıtlaSil
  2. kesinlikle beyinde biten bir olgu. bırakacağım demekle bir anda bırakılmıyor, ciddi olarak kafada bitirilmesi gerekiyor ve maalesef çok zor.

    YanıtlaSil
  3. Bıraktığın an özgürleşiyorsun aslında. Bu kadar!

    YanıtlaSil
  4. gerçektenn harıka yazmışsın..sigara kullanmadım aska kullanalarada bır anlam veremıyorum..tatsız tuzsuz bişey..içsen hangı derdine çareki?hiç birine cebındekı parana dert salıyor sadece:D

    beynınde kendı ıradenle bıtecegıne bırakabılecegıne ınanmadıgın sürece bırakamazsın zaten sigarayı..her şey beyınde bitiyor..önce aklında bitireceksın..

    YanıtlaSil
  5. 9 Haziran'da bıraktım sigara içmeyi. Elektronik sigara denen alet sayesinde. O aleti de sadece 2 hafta kullandım. Hem nikotin ihtiyacınızı, hem de ağız alışkanlığınızı tatmin ediyor. Bıraktıktan sonra, kendimi denemek için bir iki kere sigara yaktım ama sadece bir nefes alabildim. Berbat geldi tadı. Şu anda aklıma bile gelmiyor sigara içmek, umarım hiç bir zaman da gelmez.

    YanıtlaSil
  6. uzun zamandır ihmal ettiğim bloglara bakayım diyorum.. Bir de ne göreyim.. En sevdiğin yazarlardan biri , en sevdiğim şeyi bırakmamı tavsiye ediyor bana.. Oldu mu şimdi? Bu bana yapıldı mı ..
    aşk olsun..
    Şaka bir yana özlemişim ,senin öğreten adam tavrını..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
  7. Ramazan… Teşekkürler.

    Tuğba… Verdiğin bilgiler çok etkileyiciydi. Beynin unutmadığıyla ilgili, bilinç maalesef kötü şeyleri de hafızadan silmiyor. Fakat zihnin bir aldanma durumu var, onu da kişi kendisi belirleyebiliyor. Yani sigaranın ne kadar kötü veya berbat olduğunu bilincine yeire yedire kazıyacaksın. Sonrasında onu da kabullenir. 2,5 yıl ardından başlamak kötü. Bir zamanlar, şahsen 1 yıl ardından tekrar başlamıştım. Sanki hiç bırakmamış gibi, rahatlıkla dumanı çeker durumdaydım. Sanırım her patlama noktası, stres veya çaresizlik, sigaraya arkadaş yapıyor bizi.

    Küfkedisi… Zor olduğu bir gerçek. Kumbara uygulaması, paranın zayi [zayi=kaybolma yitme anlamına gelmektedir :) ] olmasını fark etmek açısından gerçekten çok iyidir. Uyguluyorum ve oradan çok şey elde ediyorum. Bu çocukça eğlence, hem zevkli, hem eğlenceli, hem de karlı. Bırakacağım demek, söylediğin gibi ancak içindeki inanca yüklendiğinde mümkün olabilir.

    Aslı… Doğru, kokuya, dumana, bağımlılığa, vazgeçilmezliğe set koyuyorsun. Yeni açılan kapıda, temiz havayı, gülen bi yüzü ve sağlıklı bir bedeni serbest bırakıyorsun. Her anlamda özgürlük. Bırakabilmeyi başarmak daha bir güzel.

    Mixx… Tadını hiç almamak, tadını vücuduna tanıtmamak daha güzel. İlk alkol alımı da böyledir. Tattığın şey, dilini ve vücudunu yakar, tat almazsın. Vücut şaşkına döner. İlaç gibi zorlanırsın. Sonra bir de bakmışsın ki, her şey çocukken gazoza olan tutkuya dönüşmüş.

    Purple Dream… Elektronik sigaranın bu derece etkili olduğunu bilmiyordum. Onunla ilgili bir yakınımın anlattığı hikâye var. Bir bankaya müşterisi elinde elektronik sigarasıyla giriyor. Güvenlik müdahale etmek isteyince “bu sigara değil kardeşim, duman çıkarıyor olabilir, koku yok, karışamazsınız” diyerek karşı çıkıyor. Veznede işlem yaparken sürekli elinde o düzenek ve çektikçe duman çıkarıyor :) bir süre sonra adam tekrar geri gelmiş. Sormuşlar “sigara olayı ne durumda” diye. “amaaaan ya, başladım işte” diyerek geçiştirmiş olayı.

    Cache… En sevdiğin veya en sevdiğimiz şey aslında, tiryakilik bakımından :)
    Ben de senin irdeleyici ve inceleyici tavrını özlemişim gizemli cache, yakınlarda olduğunu hissediyorum. Sevgiyle kal, buralarda kal.

    YanıtlaSil
  8. eeeee hadi bıraktık diyelim :) kilo alıyoruz ozaman ışık hızıyla bunu ne yapıcaz gençler :)

    YanıtlaSil
  9. buyrun anonim olarak yolluyorum yorumum da aynen şudur :)

    YanıtlaSil
  10. çokomel... Işık hızıyla kilo alıyoruz, çünkü el alışkanlığı sürekli birşeyler araştırmamıza yol açıyor. Birşeyler atıştıracağına su iç, sakız çiğne ama asla abur cubur yeme. Yöntem bu :)

    YanıtlaSil
  11. ben çikolatasız cipsiz ve lahmacunsuz yaşayamam :)

    YanıtlaSil
  12. çokomel... O zaman durum vahim :)
    Söylediğin şeyleri ben de çok sweviyorum. Fakat birini ağır kaçırmışsam diğerinden kısıyor, öyle denge sağlıyorum. Mesela fazla yağlı yemişsem, yürüyüşe çıkarak kaloriyi atmaya çalışıyorum.

    YanıtlaSil
  13. ahhahaahh ben kendimi zorlayamam bu hususta lahmacun yemişsem TV karşısında şekerleme yapıyorum :) sonra bir yere giderken "ayyy bu da olmadı hayıııır bu da olmuyo kahretsin yaaa şu göbeğimi kesip atmak istiyorum" şeklinde ağlıyorum ama yine de bu gidişe dur diyemiyorum.Eeee ne de olsa su içsek yarıyor mantığı var bayanlarda :)))

    YanıtlaSil
  14. çokomel... Sende müthiş bir enerji vardır eminim. Sözlerinin neşesi hiç tükenmiyor :) Su içtikten sonra şişiyorsan, bayana da yarıyordur, erkeğe de. Bir arkadaşım var, derki; "bir daha mı gelecem bu dünyaya" misali, ne varsa tüketiyor. Aynı kafadan yani...

    YanıtlaSil
  15. bir arkadaşım da midemin bulunduğu yerde minik bi çöp kutusu olduğunu iddia ediyor :) herşeyi bir anda yiyebilirim hiç rahatsız olmam :)

    YanıtlaSil
  16. çokomel... Lakabını bu yüzden çokomel koydun sanırım, tatlı kıvamında ne olsa yerim misali :) Çok güldürdün beni çokomel, sen çok yaşa :))))

    YanıtlaSil
  17. ben nutellaya aşığım lahmacuna yürekten bağlıyım makarna canlısıyım yeşil erik hastasıyım :) bu arada bir nebze tebessüm ettirebildiysem NE MUTLU ÇOKOMELİM DİYENE :)

    YanıtlaSil
  18. çokomel;

    tebrik ederim arkadaşım, hayalbemol un sakin bloguna mikser etkisi yaptın ya ne diyeyim ben sana deli kadın:)

    YanıtlaSil
  19. küfkedisi... Uzun süredir yorumlarda bu kadar eğlence bulmamıştım. :) Hayata gülümsetmek böyle olsa gerek, işte pozitif yaklaşım budur :)

    YanıtlaSil
  20. :) ahhh merhaba kediciim :) seninle başka platformlarda karşılaşmak ne hoş ne egzotik bir duygu imiş :)

    YanıtlaSil
  21. hayalbemol;

    Biz hep böyleyiz, 18 saat msn deyiz nerdeyse gülmekten işten kovulacağız ikimizde hatta dördümüzde:) Blogu zaten gördün normal insan yok. Eğlence için her zaman bekleriz.
    ( Benim bugün kibar günüm tarzımı bozmuyorum )

    YanıtlaSil
  22. çokomel ve küfkedisi... Siz gerçekten çılgınsınız. Eğlenceye gelirim arada :)

    YanıtlaSil
  23. tenk yuuuuuuuuuuuu tenk yuuuuuuuuuuu bekleriz :)

    YanıtlaSil
  24. ya böle çok olgun, oldum bittim adam gibi yazıyorsun ya, öğretenadam gibi geliyor, sigarayı bırakmayı da isterdim ama daha drugları yeni bıraktım ağır kaçar be...Yine de saol:)

    YanıtlaSil
  25. Eva Führer... Druglardan sonra ağır gelir, şimdilik sen körükleyerek iç sigaranı Eva, senin gibi bir çılgına ne söyleysek boş :) Fakat bazıları çılgınca güzeldir, değil mi?

    YanıtlaSil
  26. içmiyorum ağzımda garip bir tat var iki gündür.. bir de oksijenden sanırım başım dönüyor.. yarın ne olacak merak ediyorum :) En keyiflisi sabah uyandıktan sonra içmediğimi hatırlayıp yüzümdeki gülümseyiş ve diriliş...

    teşekkğrler

    YanıtlaSil
  27. Adsız… Bıraktıktan sonra, yaklaşık bir hafta kadar konsantre olmada zorluk yaşayabiliyorsun. Çünkü fazla oksijen (gerçekte gerekli olan) ve süreki alınan bir nikotinin eksikliği, soğuk duş etkisi yapıyor. Bir süre sonra her şey düzeliyor ve ağzındaki o garip tat, aslında gerçek tat alma duygusu oluyor.

    YanıtlaSil
  28. çokomel yavrum benim sen ne neşelisin böyle

    YanıtlaSil
  29. bırakalı 4 gün oldu şimdilik daha zorlanmadım bakalım sonraki günler nasıl olacak daha kriz tutmadı

    YanıtlaSil
  30. size BİR ŞEY ANLATAYIM. BÜYÜK BİR MARKETTE V.DAİRESİ MÜDÜRÜ DİĞER KASADA BEN BİR BAŞKA KASADAYIM VE MARLBORO (25 YILLIK ARKADAŞAIM) 7 KÜSÜR TL. OLMUŞ. MÜDÜRE LAF ATTIM BU ARADA YETER MÜDÜRÜM BU KADAR DA VERGİ OLMAZ BU PAKETTE AZ GERİ ÇEKİN VERGİLERİ O DA DEDİ Kİ SÜT İÇ KARDEŞİM. BAK MARKETTE HER YERDE SÜT VAR. KASİYER BU ARADA BANA ARKAMDAN GÜLÜYOR.... BUNLAR BÖYLEDİR BİR KAÇ GÜN SONRA ZAMLARI UNUTUR PAKET PAKET ALMAYA DEVAM EDER.. DİYOR ARKAMDAM V.DAİRESİ MÜDÜRÜNE... ... İŞTE O AN BENİM İÇİN BİTTİ O MARLBORO.. MARKETTEKİ KASİYER KIZIN AĞZINA GÖNDÜM O KELİMESİNİ... 6-1-2010 DAN BU YANA AĞZIMA SİGARA DEĞMEDİ VE DEĞMEZ İNŞALLAH..... DARISI HER İÇENİN BAŞINA..

    YanıtlaSil
  31. insan gergin oluyor cidden 2 gün oldu içmeyeli
    canın içmek istemiyor ama içersem ne olur düşüncesiyle bi tane yakmak istiyorsun
    sonra bi taneden çok şey olur deyip vazgeçiyorsun
    2 hafta sonra düzelirim diye düşünüyorum hadi hayırlısı

    YanıtlaSil
  32. Ben de 07.01.2010'dan bu yana icmiyorum ve biliyorum ki 1 tane icersem bir daha kendime dur diyemem:)) Hala ara ara canim istese de artik onu hayatimdan tamamen cikartmaya kararliyim.

    YanıtlaSil
  33. Bende bırakalı 2 ay oldu. herkese tavsiye ediyorum. Fakat bende de baş dönmesi başladı neden olabilir ? nikotin yoksunluğundan mı ?

    YanıtlaSil
  34. Bıraktıktan sonra, gerçek özgürlük başlıyor.

    YanıtlaSil
  35. Merhaba yorumlar cok eski ama bende sigarayi birakmak isteyenlerdenim ve ilk gunum surekli yorum okuma ihtoyaci icerisinde buralarda surukleniyorum :)))

    YanıtlaSil