13 Ekim 2009

Hızlı Okuma

Yazar: Tony Buzan
Çeviren: Hür Güldü
Sayfa Sayısı: 286
Kitap Boyutu: 13,5 x 19,5 cm
Yayınevi: Alfa Yayınları

1942 Londra doğumlu Tony Buzan, Zihin Haritaları olarak bilinen bir metodun mucididir. Zihin haritaları, bir kâğıt üzerindeki ana resimden (tema) yola çıkılarak, konuları birbirine şekil ve çizgilerle bağlayan, hatırlamayı kolaylaştıran bir yöntemdir. Yazar, zihin gelişim metotlarının sınırsızlığından bahseder ve daima yeni keşiflere ilgi duyar. Tony Buzan; Beyin Derneği Başkanı, Beyin Vakfı ve Kulübü kurucusu, Zihinsel Eğitim kavramı yaratıcısıdır.

Hızlı Okuma, Buzan’ın önemli eserlerinden biridir. Kitaplarının hemen hepsinde zihin haritalarının yönteminden bahsederek, hafızayı dinç tutmanın yollarını öğretmeye çalışır. Bu kitap, standart okuma kapasitesini 4 katına çıkarmayı hedeflemektedir. Dakikada ortalama okuma hızı 100–400 arasında değişirken, Tony Buzan bunun 1000’e çıkarılabileceği inancını aşılamaya çalışır.

Buzan, sadece hızlı okumayla değil, okuduğunu anlamayla da ilgileniyor. Çünkü dünya standartlarında okuma hızı bu şekilde ölçülüyor. Konulardaki bol örnek, test ve alıştırmalarla, kendinizi geliştirmeniz mümkündür. Fakat bu kitap, size mucize sunamaz. Çünkü 286 sayfa yazı okumakla, bu işi kesin olarak çözdüm diyemezsiniz. Sonuçta her insanın bir kapasitesi vardır ve kişiye göre gelişim değişir. Bu nedenle kitabın size dakikada 1000 kelime kazandırmasıyla değil, kolay okuma ve anlama metotlarıyla ilgilenmeniz daha doğru olacaktır.

Tony Buzan’ın anlatım şekli çok farklı. Sanki usta bir konuşmacı var karşınızda ve size şov yapıyor. Akıcı, eğlenceli ve etkileyici anlatımıyla, bu konuda yazılmış birçok kitabın kaynağı olarak gösterilebilir.

Kitaptaki bölümlerden biri, İngilizcedeki kelime yapılarıyla ilgilidir. Sondaki ekte konu anlatımı Türkçeye uyarlanmaya çalışılmış ama dil yapısı farklılığı, aynı duyguyu tattırmamış. Tek kusurlu tarafın bu olduğu söylenebilir. Ayrıca Alfa gibi bir yayınevine, kolay dağılır kitap cildini yakıştıramadım. Kitap sayfalarını özenle çevirseniz bile, sonuna gelinceye kadar maalesef birçok kopan sayfasını toplamak durumunda kalıyorsunuz. Umarım sonraki basımlarda bu problem giderilir.

Emre Türker

Not: Zihin haritası resmi, Tony Buzan’ın internet sitesi olan buzanworld deki bir örnektir.

3 yorum:

  1. Geçmiş yıllarda okullara ders olarak bile konmuştu ..''Hızlı okuma teknikleri'' diye..Ama pek faydası görülmedi.Herkes alıştığı hızda okumaya devam etti galiba. O zamanlar hatırlıyorum,açtığın sayfayı sol üstten başlayıp sağ alta çaprazlama görme-tarama türü bir teknik benimsenmişti.
    Tony buzan daha bilimsel yaklaşmış olya 2,5 - 3 katı bir hız sunuyor.Ama işin sırrı en çok bizdeki kapasite ,dediğin gibi..Okuruz ama ya anlamazsak doğru dürüst?
    Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  2. Zihin haritaları çok çetrefilli görünüyor o linkte..
    Ben en çok ''Christmas'' örneğini sevdim..
    Kafa karışmıyormuş gibi duruyor sanki :)

    YanıtlaSil
  3. Zeugma… Hızlı okuma dersi iyiymiş :) Bu tarz derslerim olmadı. Tek ilgimi çeken güzel konuşma ve yazmaydı. Fakat yazım iyi olmadığı için notum düşüktü :) Yeri gelmişken söyleyeyim. Sanatsal dersler şu an nasıl bilmiyorum ama bizde seçmeli değildi. Resim, müzik gibi derslerin her şahsa hitap etmediğini düşünüyorum. Mesela ben resim severim, ama resim çizemem. Sadece değerlendirmeyi severim. Çizim yeteneği yoksa, çok çalışarak ne kadar iyi çizebilirsin ki?

    Hızlı okuma geliştirilebilir ama mucizeler çıkmaz. Bazı zamanlar sindirerek okumayı (yavaş ve keyifle) daha çok seviyorum. Fakat bu geliştirme tekniklerle de ilgileniyorum. Sonuçta tecrübe edilmiş her bilgi faydalıdır.

    Orada zihin haritası çok, hangisini beğendiysen onu seç :)

    YanıtlaSil