16 Ekim 2009

Güçlü Bir Beyin İstiyorum

Neleri hatırlamamız gerekiyor? Her şeyi bilmemiz veya anlamamız gerekli mi? Aklın sınırı nedir?
Dünya standartlarına göre, mükemmel bir zekâya sahip insanların sayısı sınırlıdır. Bunun yanında özel yeteneğe sahip milyonlarca insan vardır. Birçok olayı, maddeyi veya anıları hafızasına kazıyanlar, sayısal işlemlerde mükemmel katsayılara ulaşanlar, kopyalanmışçasına çizim yapanlar veya sesleri çok iyi analiz edebilenler vs. İnsan olarak onların bunu nasıl yapabildiğini merak etmişizdir. Peki, bu üstünlüğe ulaşılabilir mi?

Üstün zekâya veya üretkenliğe sahip insanların tavsiyelerine, kitaplarına, makalelerine veya biyografilerine ulaşmak mümkün. Gelişen teknoloji, onların bu üstünlüklerini teorik olarak açıklasa da, pratik uygulamada yöntemlerini kopyalayamıyor. Fakat araştırmacılar, insanlık adına çalışmalarına devam ediyor.

Sonradan kazanılan becerilerle, standartların çok üstünde bir kapasiteye ulaşmak zordur. Fakat her üstün zekâya sahip insan, başarılı demek değil. Birçok mükemmel beyin, hayatta gerçek huzuru bulamadan yaşamını tamamlıyor. Bulmak ve görmek, önemlidir. Fakat gördüğünü değerlendirmek, çok daha önemlidir. Örneğin; enerji kavramının bilinmesine rağmen, Nikola Tesla, Thomas Edison ve Alexander Graham Bell gibi dahiler, onu kullanmayı becerebilen nadir insanlardır.

5 dakikada, 24 saatte veya 12 haftada üstün zekâya ulaşamazsınız. Bu konuda yazılmış başlıklar, muhtemelen dikkat çekmek içindir. Bu tarz başlıklarla sunulmuş kitapların çeşitli yorumlarına sanal ortamdan ulaşabilir, kitapçılardan kitap içeriğine göz atabilirsiniz. Kısa süre içinde kapasite aşılamaz. Fakat belli yöntemlerle kendini geliştirmek, yetenekli ve başarılı insanların yaptığını modellemek (kopyalayacak ve örnek alacak) mümkündür. Reklâma aldanmayın, içerikte kalite arayın.

Hafızanın güçlü kalması ve standartların üstünde bir yapıya sahip olmak için size birtakım ipuçları:

— Zekâ oyunlarına zaman ayırın. (Özellikle yazılı kaynaklardan)
— Çevrenizde gördüğünüz her şeye takılmayın. (Özellikle can sıkıcı şeylere) Size faydalı olabilecek şeylere odaklanın.
— Bulmaca çözün.
— Mutlaka bir hobiniz olsun. (herkesin bir şeye yeteneği vardır, önemli olan onu keşfetmek)
— Sözlük, ansiklopedi gibi kaynaklardan yararlanın. Onlara arada bir göz atın.
— Google gibi arama motorlarından sorgulamalar yapın.
— Spor etkinliğiniz olsun. (En azından sabah kısa bir mekik bile yeterli olabilir.)
— İnançlı olun. (Bu inanç, bir şeyi başarmaktan tutun da, dua ile istemeye kadar her şey olabilir.) Bir şeyin olabileceğine inanmıyorsanız, baştan kaybetmişsiniz demektir.
— Arada bir ezber çalışın. Şiir, liste veya bir konu olabileceği gibi, dil eğitimi de bir ezber çalışması sayılır.
— Çok fazla boş şeylerle zihninizi meşgul etmeyin.
— Okumaktan ve öğrenmekten vazgeçmeyin.

Örnekler çoğaltılabilir, geliştirilebilir veya yenileri keşfedilebilir. Fayda sağlayabilecek her şey güzeldir. Her şeyin başı sağlıktır. O yüzden surat asmayın ve olumsuzluklardan kendinizi olabildiğince soyutlayın. Özel olduğunuza inanın. Giden zaman geri gelmeyecektir. Her dakikası gülümsemeye ve geliştirmeye değer.

Emre Türker

Picture: flickr

8 yorum:

  1. hiçbirşeyin keşfedilmediği dönemlerde yaşasaydım muhtemelen bende dahi olarak anılırdım:P çok mu iddialı oldu:)))

    YanıtlaSil
  2. Dila... İddialı olmak iyidir :)

    YanıtlaSil
  3. Birkaç yıl önce gazetede öylesine çarpıcı bir şey okumuştum ki.Anlatmak isterim..

    30'lu yaşlarda bir zenci adamın hafızası ile ile ilgiliydi. New York'ta tüm gökdelenleri ve şehri gören panoromik bir yere oturtulup yarım saat kadar gördüğü her şeyi hafızasına kopyalıyor, sonra kapalı bir yere alındığında gördüğü manzaranın tıpkısını çizebiliyordu.
    Fotoğraf çekmişcesine..Akıl alacak gibi değildi doğrusu..

    Verdiğin ipuçları için teşekkürler Emre..
    Bir ara ben bulmaca çözmeye çok fazla yoğunlaşmıştım. Dolayısıyla hem hobi, hem okumak ve öğrenmek, hem zihni boş bırakmama adına da bir etkinlikti.
    Ve zekamın güçlü kalmasını bırak, inan hissedilir şekilde bir IQ artışı sağladı bende :)
    Paylaşım için teşekkür ediyorum..
    Sevgiyle kal...

    YanıtlaSil
  4. Harika bir zamanlama..Kendimi ve sahip olduklarımı unutmaya yüz tutmuşken..
    Teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
  5. benim bir hocam vardı, okula başladıgımız ilk gün kimin ne yediğine kadar hatırlıyordu. :)

    YanıtlaSil
  6. Teşekkürler, benim için faydalı bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  7. Zeugma… Anlattığın siyahî adam, hem iyi bir hafızaya, hem de mükemmel bir resim yeteneğine sahip. Etkileyiciymiş. Ben de geçen internet araştırmalarında, Türkiye’ye gelen 12 yaşındaki rubik küp ustası bir çocuğun görüntülerini seyrettim. Çocuk önce dağınık küp bulmacaya biraz bakıyor, sonra gözü kapalı çözüyor.

    Hayatını dopdolu yaşayan birisin Zeugma. Yaşam tarzın hep bir adım öne gitmek için çalışmalar içeriyor. Bu çizgiyi bozmayacağını ve daha da ilerleyeceğini zaten tahmin edebiliyorum. IQ’ nu da ayrıca takdir ediyorum :) Sevgiler sana da…

    duygu… Doğru zamanlamada doğru kalıpları hatırlatmayı umut ediyorum. Sevinçler hatırda kazınsın, acılar ise anılarda sadece ders olarak kalsın.

    DORİS… O hocanızın demek ki boğazınızda gözü varmış :) Sizin her birinizin bu ince ayrıntılarını gözlemleyebiliyorsa, bu değer verdiği anlamına geliyor. İyi bir öğretmen olduğunu düşünüyorum. Acaba daha neleri hatırlıyor. Böyleleri hataları da unutmaz :) Tehlikeli yani.

    mustafa tr… Fayda sağladıysam ne mutlu. Yorum için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. bende ciddi bir çalıçma ile hafızanın artırılabileceğine inanıyorum

    YanıtlaSil