29 Temmuz 2009

İş Görüşmelerinin Altın Kuralları

İş ilanlarını gözden geçiriyorsunuz. İçlerinden bir tanesinde aranan özellikler, sanki sizi anlatıyor. Başvuru oluşturarak ilk hamleyi yaptınız. Kısa süre içinde olumlu geri dönüş aldınız. Mülakat için uygun gün ve saat belirlendi. Artık hazırsınız.

İşin bu kısmı, başlangıç noktasına geldiğinizi gösterir. Fakat her şey bitmedi. Çünkü sizinle beraber o iş için uygun birçok aday belirlendi. Bu görüşmeler sonunda sevinenler olduğu kadar, kaybedenler de olacaktır. Sevinen tarafta olmak için, yapmanız gereken nelerdir?

1- Mülakat saatinden önce orada olun. Sakın geç kalmayın. Bu sorunu yaşamamak için adresi iyice öğrenin. Aksaklık ihtimaline karşı firmanın telefonunu mutlaka yanınızda taşıyın.

2- Sizi çağıran firmayı tanımalısınız. Misyon ve vizyonu ne(ler)dir? Bu iki kelime, şirket kimlik kartının seri numarası gibidir. Konu hakkında bilgi sahibi olmanız, görüşmeye giren yetkili kişileri memnun edecektir. Çünkü büyük bir olasılıkla, şirket hakkında bilginiz sınanacaktır.

3- Dış görünüşünüze dikkat edin. İlk izlenim çok önemlidir. Spor kıyafetlerle yola çıkmanız, büyük ihtimalle elenmenize yol açacaktır. Klasik, ölçülü ve sizi kararlı gösterecek kıyafetler tercih edin. Özellikle siyah ve koyu lacivert tonları, ciddiyetinizi ifade eder. Mümkün olduğunca açık renk tonlarından uzak durmaya çalışın. (Kahverengi, birçok firma tarafından uyumsuzluk ifade eder.)

4- Görüşme odasına girdiğinizde dik durun. Karşı taraf elini uzattığında, gülümser bir ifadeyle (sırıtmadan ve içten) memnun olduğunuzu gösterin.

5- Ellerinizi göğüs hizasında bağlamayın. Bu kapalı bir ifade duruşudur. Rahatsız olduğunuz hissi uyandırır.

6- Eğer görünür haldeyse, bacak bacak üstüne atmayın. Fazla rahatlık ifade eder.

7- Bulunduğunuz yerde sallanmayın. Örneğin; elinizdeki kalemle sürekli oynamak, bacağınızı sallamak gibi… Bu durum gergin bir hava oluşturacaktır.

8- Hakim karşısında oturuyor gibi büzülmeyin. Yansıtmak istediğiniz saygıdır ama acizliğinizi ispatlarsınız.

9- İşi neden istediğiniz sorulacaktır (Neden sizi alalım?). Maddeleri mutlaka önceden düşünün.

10- Tecrübeleriniz sorulduğunda, çok derinlere girmeyin. Zaten özgeçmişiniz görüşmeye giren kişinin elindedir. Burada kontrol edilen, kendinizi ifade ediş biçimidir.

11- Bilmediğiniz şeyler hakkında çok biliyormuş havasına girmeyin. Karşınızdakinin bu konuda uzman olduğunu unutmayın. Söylediğiniz yalanlar, olumlu artılarınızı da kaybettirir.

12- Konuşurken, karşınızdakinin gözlerine bakın (dik dik rahatsız ederek değil). Söz sizdeyken; havaya, yukarı, sağa-sola veya aşağı bakmayın. Kelimeler arası çok fazla duraksamayın. Kendinizi sıktıkça, daha çok duraksama yaşarsınız. Rahatlama çözümlerinden biri de “karşımdaki sonuçta bir insan, ben de öyle.” gibi telkinlerdir. (7. maddeyle biraz bağlantılıdır.)

13- İş hayatına ilk defa atılmıyorsanız, “önceki işinizden neden ayrıldınız” soruyla karşılaşacaksınız. Geçerli sebepleri uygun dille açıklayın. Sakın önceki şirket hakkında ileri-geri konuşmalar yapmayın. Bu size puan kaybettirir. Çünkü her şirketin pozitif olduğu kadar negatif yönleri de vardır. Hiçbir şirket, kirli çamaşırlardan bahseden biriyle çalışmak istemez.

14- Olumsuz ifadeler kullanmaktan kaçının. “O iş olmadı” gibi.

15- Şirketin çalışanlarına sağladığı olanaklar ve ücret politikası, ilk görüşmenin ayrıntılarında yer almaz. İş size göreyse ve buna inanıyorsanız, öncelikle kariyerinizi düşünün.

16- Son olarak vedalaşma anında “umarım, inşallah, tekrar görüşürsek” gibi beklenti dolu sözlere gerek yok. Teşekkür etmeniz yeterlidir.

Genel içerik bakımından bu maddeleri uygulamanız, mülakat için uygundur. Küçük bir ayrıntıyı daha ekleyelim. Size bir şeyler ikram edilebilir. Mümkün olduğunca ikramlardan uzak durun. Çünkü bu sırada uygunsuz haller yaşayabilirsiniz. En basitinden çay üstünüze dökülebilir.

Mülakatın kariyerinize engel olmaması dileğiyle, başarılar…

Emre Türker

Picture: deviantart

9 yorum:

  1. yine faideli bir yazı yazmışsın, harika :)

    YanıtlaSil
  2. var ya o durdugum yerde sallanmak beni hep mahvetti. hep!

    YanıtlaSil
  3. nane şekeri... Faydalanman dileğiyle :)

    Merope... Biraz stresliyiz galiba.
    Genelde beklemekten ve belirsizlikten doğan sıkıntının ifadesidir sallanmak.
    Yanına okuyacak birşeyler al ki, dikkatin dağılsın. Bir de sürekli saati kontrol etme.
    Saate bakmak da kişiyi şartlandırır.

    YanıtlaSil
  4. her sey iyi hos, kurallar tam da şu ilk madde var ya gec kalma davası :s
    oooof ki ne ooofff hep bi aksilik cikiiii :(

    YanıtlaSil
  5. Lolla, sen de biraz erken yola çık artık :)

    YanıtlaSil
  6. Bir insan kaynakları uzmanı olarak bütün maddelere katılmakla beraber ikinci maddenin özellikle büyük firmalar için çok önemli olduğunu belirtmek isterim. Siz her firmaya uygun aday olamayacağınız gibi her firmada size değer olarak uygun olmayabilir. O yüzden vizyon, misyon ve değerleri bilmek iki taraf içinde olumlu bir olgudur.

    YanıtlaSil
  7. Daphne… Doğru kelimelerle uygun açıklamalarda bulunmuşsun. İnsanların çoğu, işin amaç ve gayesine bakmadan, “garanti iş” veya “çok tercih edilen iş” gibi genel düşüncelerle aklını meşgul edip, kendine uygun olan doğru işe yönlenemiyor. “Acaba bu iş benim için uygun mu?” aşaması, işe girmeden önce ve zaman kaybı yaşanarak mutsuz olmama açısından, şirket değerlerini incelemekte fayda olacaktır. Katkıların için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. yeeni işin hayırlı olsun:)demek bu aktiklerle kaptın:)
    üçlü koltuk operatörümüydü?:):):):):):)

    YanıtlaSil