18 Mart 2014

SOS! Ana Babalara Yardım

Yazar: Lynn Clark
Sayfa Sayısı: 268
Kitap Boyutu: 13,5 x 19,5
Yayınevi: Evrim Yayınları

Çocuklar yaklaşık 2 yaşından sonra öfke nöbetlerine tutulabiliyorlar. Bazı zamanlar onları sakinleştirmek mümkün olmuyor. Onları sakinleştirelim derken işleri daha da çıkmaza sokabiliyoruz. Durum öyle bir hale geliyor ki, çocukları dize getirelim derken çocuklar anne ve babalarını yönetmeye başlıyor. Bunu da ağlama krizleri, inatçı tutumları ve kararlı davranışlarıyla yapıyorlar. Peki çocuklarla daha iyi nasıl anlaşma yoluna nasıl gidebiliriz, onlara sözümüzü nasıl dinletebiliriz?

Bu kitap, anne-babalara MOLA adı verilen bir çeşit ceza yöntemini öğretmek üzere hazırlanmıştır. Ceza, onlara şiddet uygulayarak değil, kararlılık ve bu kararlılıkta gösterilen sakin bir ruh haliyle mümkün olacaktır.

Mola yöntemi nedir? Nasıl uygulanabilir? Kitaba göre, 2 yaşından sonra hemen her çocuk için bir mola yöntemi uygulanabilir. Bu yöntem, çeşitli farklılıklarla yaklaşık 12 yaşına kadar sürdürülebilmektedir. Fakat her istenmeyen davranış için mola yöntemi uygulanmaması gerektiği, hangi durumlarda uygulanıp hangi durumlarda uygulanamayacağı da maddeler halinde açıklanıyor.

Kitabın yazarı bir klinik psikolog. Yazdığı kitap öyle rağbet görmüş ki, birçok dile çevrilmiş. Çalışma yalnız bir ülke için değil, uluslararası geçerliliği kanıtlanmış bir çalışmadır. Profesör Lynn Clark, bu yöntemi kendi çocukları üzerinde de kullanmış. Ceza uygulamasıyla onları yola getirmek değil, çocuğun davranışlarında kişisel uyumu sağlamaya çalışmak amacı güdülmelidir.

Yankı Yazgan, yurtdışında görev yaptığı bir yerde bir çocuğu sakinleştirmekte saatlerini harcayınca, bir hemşire ona yol göstermesi için bu kitabı öneriyor. Kitaptaki uygulamalarla oldukça yol kat ettiğini gören Yankı yazgan, bu kitabın Türkçe’ye de çevrilmesi gerektiğini düşünüyor ve çeviri işini de babası Gültekin Yazgan’a bırakıyor. Ülkemizde TRT ekranlarında öfke nöbetleri geçiren çocuklar için aileleri işbirliğiyle mola yöntemi üzerinde durmaya çalışan DADI programı, bu uygulamaları içermektedir.

Kitabın güzel karikatürlerinin çizeri John Robb, anlatımı ayrı bir hava katmış. Okurken sıkılacağınızı düşünmüyorum. Uygulamalar bölüm bölüm verilmiş ve her bölüm sonunda konuyu özetleyen notlarla düşünceler pekiştirilmeye çalışılmış. Kitabın tamamını okuduğunuzda yöntem iyice akıllara yerleştirilmiş olacaktır. Fakat bu uygulamayı da çalışmak gerek.

Her bölümün başlangıcında bir karikatür bulunmakta ve bu karikatür, bölümlerin içeriği hakkında bir olayı anlatır güzellikte hazırlanmış. He bölüm içinde bol bol örnek var. Bu örneklerde uygulamaların nasıl yapıldığı, kararlılığın nasıl uygulanacağı üzerinde okuyucuya fikir veriyor. Kitaptaki uygulamalar için anne-babaların bir mutfak saati edinmesini isteyen yazarın belirttiği saat, şu çevirerek kurulan türden, tık tık tık diyerek ses çıkaran ve sonunda kurulmuş saatin zııııır sesini çıkaran zamanlayıcıdır.

Kitapta kendimce gördüğüm iki hatayı belirtmek isterim. 1.si, “A kategorisindeki davranış için mola uygun değildir” diyor ama maddeleri belirtmesinin ardından bu kategorinin mola için uygun olduğunu belirtiyor. Bu arada A kategorisi mola için uygun olan kısım (56. Sayfa ile ilgili görüntü yer almaktadır.). Diğer ise 98. Sayfadaki mola yöntemi örneğinde, çocuğun molayı öğrenmesi sırasında bir beslenme sorununu görmezden geliyor. Çünkü burada kola içilmesine onay veriliyor.

Kitap genel anlamda molanın anlatımında oldukça başarılı. Bu yöntemi, kitabın hakkını vererek okuduğunuzda öğreneceğiniz kesin ama ne derece uygulayabilirsiniz, onu zaman gösterecek. Diğer çocuk eğitim kitaplarında çok fazla yöntem hakkında bilgi bulamazsınız. Bu yöntemi öğrenmek için kitabı tavsiye edebilirim.


Emre Türker

2 yorum:

  1. Seni en sevdiğim bloglar arasında MiM'Ledimmm..Bu Link ile MiM yazımı okuyabilirsin.. Sevgiyle kal.

    http://birdelininpembedefteri.blogspot.com.tr/2014/03/mim-zaman-mim-mim-mim-en-sevdigim.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Link yazını okudum.
      Bloguma güzel bir değer kattığın için teşekkür ederim.

      Sil