23 Nisan 2010

Eskici Dede Türbesi

“Ben Kılıyom Evladım Namazımı”
Eskici Dede Türbesi, İzmir'in Bayındır ilçe merkezinde yer alan ve söylentileri herkes tarafından bilinen bir türbe. Anlatılanlara göre mezarlığın yeri ne değiştirilebilmiş, ne de kaldırılabilmiş. Yıkmaya çalışanlar olsa da, başarılı olamamışlar. Bu yüzden, halkın gözünde Eskici Dede’nin yeri çok büyüktür.

15.inci yüzyılda yaşamış Eskici dedenin hikâyesi ise şöyle: Eskici dede, Allah aşkıyla yanan ve eskicilik yaparak geçimini sağlayan bir evliyadır. Evinde sürekli Kur’an okur ve dua edermiş. Hatta dualarının kabul olduğu bilindiğinden, her türlü felaket anında çevre halkı başına toplanırmış. Fakat çevre halkının tek bir anlam veremediği bir şey varmış, o da Eskici Dede’nin camiye namaz kılmaya gelmemesi… Bunun üzerine o dönemin komutanı, askerini dedenin evine göndermiş. Eskici Dede kendisini camiye çağıran askere, “Ben kılıyom evladım namazımı” diyerek geri yollamış. Fakat şikâyetlerin çoğalması üzerine komutan, Eskici Dede’nin zorla camiye getirilmesini emretmiş. Görevli asker tekrar evliyanın yanına gidince, “Evladım ver bakayım elini” diyerek Eskici Dede askerin elini tutmuş. O an asker bir de ne görsün, Mekke’deler! Asker anlamış ki, Eskici Dede camiye gelmiyor ama namazlarını hep Kâbe’de kılıyor. Eskici Dede, “Bu sır aramızda kalsın, kimseye söyleme” diyerek, askere sıkı sıkı tembihlerde bulunmuş. Fakat asker geri döndüğünde komutanın ısrarlarına dayanamayarak “Bildiğiniz gibi değil komutanım, Eskici Dede her vakit namazlarını Kâbe’de kılıyor. Hatta ben buna bizzat şahit oldum” demiş ama der demez de ruhunu teslim etmiş. Tabi aynı zamanda Eskici Dede de hakkı rahmetine kavuşmuş. Her ikisi beraber, bugün türbenin bulunduğu yerde yan yana gömülüdür.

Emre Türker

Kaynakça: Mehmet Serhan Tayşi (Mart 2009); Ali Emiri'nin İzinde - Timaş Yayınları,
Bayındır Kaymakamlığı (Nisan 2003); Tarihi, Turizmi ve Köyleriyle BAYINDIR,
Bayındır esnafı ve Bayındır halkından dinlediklerimden derlemedir.

3 yorum:

  1. Eskici Dede Türbesi'nin hikayesi insanı ürpertiyor. Bu rivayet gerçektir belki de kim bilir?
    Ama Bayındır'ın Festival kapsamında kültür elçisi olarak seni de kazandığı kesin. Bloguna aktardıkların sayesinde epey bir bilgi sahibi olduk sevgili Emre..Yazdıklarını ve görsellerini ilgiyle takip ediyorum..

    Eline sağlık gerçekten...
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  2. ellerinize sağlık çok güzel yazılar.

    YanıtlaSil
  3. Zeugma… Dışarıya açılan ve ışığın içeriye yansıdığı pencerelerden birinde sen varsın Zeugmacım, o pencereden ışık girdikçe gülümsüyorum. Demem o ki, her kelimen bana ayrı bir güç veriyor, boşlukta salınsam da, kelimelerden vazgeçemiyorum. Hep yakınlarda kal.

    Tuncel Ergün… Teşekkür erim değerli yorumun için.

    YanıtlaSil