12 Ekim 2014

İki Düşünüp Bir Konuşmalıyız

Yıllar önce bir otobüs kuyruğunda sıra beklerken, sırayı ayırmak üzere kullanılan demir şeritlerin üzerinde yorgunluktan oturmuş ve o demirlere ayağımı dayamıştım. Benden yaşça büyük bir adam, “oraya elimizi sürüyoruz ayağını dayama” gibi bir laf söylediğinde, belki psikolojik-fiziksel yorgunluktan, belki de gençliğin verdiği bir asilikten olsa gerek, adama gereksiz bir sertlikle olumsuz yanıt vermiştim. Oysa bu yaptığım eylemden dolayı kendim de oldukça rahatsız olmuştum. Aradan yıllar geçmesine rağmen, o adamın karşıma çıkmasını ve ondan tekrar tekrar özür dilemeyi isterdim, ama bu mümkün olmadı.
 
Hayatımızda belli anlar vardır iletişime geçtiğimiz ve biz bunu tekrar geri döndüremeyiz. Hem zamansal olarak, hem de mekânsal olarak bir film şeridine yaptığımız gibi geri alamadığımız durumlar, almasını bildiğimiz takdirde bize hayat tecrübesini verir. Bazı pişmanlıklar bu tecrübelerle çok farklı bir hal alabilir. Bu bize iletişimde çok önemli bir noktaya işaret eder.
 
Hiç bir insanı istemeyerek de olsa aşağıladınız mı? Bunu yaptıktan sonra böyle bir amacınız olmadığını söyleseniz ve özür dileseniz de yaptığınız yorumun etkisi hem kendi aklınızda hem de aşağıladığınız insanın aklında yer eder ve kolay kolayda geçmez. O anda kurduğunuz iletişimi gerçekte tersine döndüremezsiniz. Zamanda geri gidip diğer insanlara aktardığımız mesajları silemeyiz. Bu nedenle iletişim kurarken çok dikkatli olmalıyız. İki düşünüp bir konuşmalıyız.” (Küçük, 2013:14).
 
Bu alıntı, kaynakçada belirttiğim ilgili kitaptan İletişim İlkeleri konusundaki “iletişim kaçınılmazdır, geriye döndürülemez ve tekrar edilemez” adlı alt başlıkta geçmektedir. Yaşanan olayı en güzel anlatan kısım olması nedeniyle alıntıladım.
 
Yaşanmadan önce hayatımızdaki an’lara çok dikkat etmek gerek. Bazı an’lar vardır ki, hayatımızı tümden değiştirebilir ya da tümün içinde derin bir etki yapabilir. İşte o an’lar, umut edelim ki hayatımızda kalıcı olumsuzluklar barındırmasın.
 
Emre Türker
 
Picture: deviantart 
 
Kaynakça:
Mestan, K. (2013). “İletişim Bilgisi”. (Ed: Orhon, E.N. ve Eriş, U.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları. 1. Bölüm. Sayfa: 14).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder